Geboren, getogen en ook muzikaal opgegroeid in Den Haag, heeft Frank vooral als bassist in een grote hoeveelheid bandjes gespeeld. Aanvankelijk waren rock en new-wave het meest aantrekkelijk, maar op de achtergrond was de jazz die hij van huis uit meekreeg, altijd aanwezig. Ergens tijdens zijn middelbare school schrijft hij zijn eerste liedjes voor een cabaretgroepje. Dit proces om ‘iets nieuws’ te zien ontstaan heeft hem altijd gefascineerd en hij is nooit gestopt om ‘nieuwe dingen’ te maken.
Het componeren nam een wending toen hij de muziek van Charles Mingus ontdekte. Mingus’ muziek is dynamisch, ritmisch spannend, emotioneel geladen en is altijd eigenzinnig.
Helder
Frank van Velthoven is ergens begin 20 als hij z’n eerste contrabas kan kopen. De belangstelling voor de grote muzikanten uit de jazzgeschiedenis neemt in die tijd alleen maar toe. Hij krijgt een poosje contrabas-les van Dub du Bois, die hij daarvoor altijd erkentelijk is gebleven. Eind 80’er jaren besluit hij zijn leven drastisch te veranderen en stopt hij met drinken en (andere) drugs. Met een helder hoofd wil hij de wereld, de muziek en zichzelf opnieuw uitvinden. Dit is ook het beginpunt van een spiritueel zoeken.
Het drukke Den Haag wordt verruild voor het stille Twente waar hij ontdekt dat de vanzelfsprekende aansluiting met getalenteerde muzikanten, zoals hij dat in Den Haag kende, ontbreekt. Er volgt een lange periode waarin hij weinig optreedt, maar des te meer componeert. In deze tijd schrijft hij, naast jazzcomposities, een strijkkwartet, een baskwartet, een piano solo, een ensemble stuk en een orkestwerk. Stuk voor stuk werken waar hij zich in eerste instantie niet in thuis voelt, maar die veel verdieping brengen. in deze fase richt Frank ‘Groovediggers’ op waarmee hij in verschillende samenstellingen meer dan 10 jaar zijn eigen stukken speelt.
Jazz
Uiteindelijk verhuist hij naar Zutphen waar hij opnieuw aansluiting vindt bij veel goede muzikanten. Hij speelt jarenlang in de maandelijkse jazz jamsessie en wordt weer veel gevraagd als instrumentalist. Corona heeft de continuïteit hiervan verstoord, maar in deze periode kan hij werken aan zijn album ‘Hotel Pema’ waarmee hij voor het eerst een deel van zijn jazz-composities toegankelijk kan maken.
Foto: Conor Horgan